23 november: Van Ubud naar Gili Air

Deze ochtend gaan we naar Gili Air. De tocht was geboekt bij het Hostel, dus we werden daar opgepikt, erg prettig. (Is het ‘het’ of ‘de’ hostel?) We werden wakker om 6 uur en zouden vertrekken rond 7. Maar eerst is een Bali koffie nodig.

Een Balikoffie met ochtendhoofd

Toen we daar zaten besefte ik me dat ik me niet lekker voelde. Eerst hoopte ik dat het enkel het wakker-word-proces was. Steff voelde zich precies hetzelfde, dus het zal waarschijnlijk komen door het eten dat we gedeeld hadden afgelopen dagen. Hopelijk gaat het snel voorbij..

De taxi pikte ons op en we reden in ongeveer een uur naar Padangbai, waar we tickets kregen voor de boot. Het was nog even wachten voor de boot kwam en met onze misselijkheid besloten we fruit te kopen. De mango was heerlijk.

De boot zag er wat krakkemikkig uit, en eenmaal binnen bleek ook dat er weinig comfort was wat betreft verkoeling.

Onderweg heb ik aan mijn traveljournal gewerkt, wat ik door de drukke dagen niet bij heb kunnen houden. Ik voelde me vrij misselijk, dus ik besloot te stoppen met schrijven en ik besloot naar de voorkant van de boot te gaan, waar de deuren open stonden en er frisse lucht was, dat hielp enorm!
De boot stopte eerst op Gili trawangan en ging daarna door naar Gili Air. Vanaf de haven was het 15 minuten lopen naar ons hostel, Begadang. Wat als eerst opviel op het eiland, was de stilte. Vergeleken met Ubud, is het eiland een onverwachte opluchting qua rust. Ook zijn er veel minder toeristen hier, ondanks het feit dat bijna alles hier draait om de toeristen. Overal zie je winkels, tourist offices en restaurants gericht op de buitenlander.

Verder is het eiland mooi. Al is het meer landinwaards soms wat rommelig, met afval en dergelijk, langs de kust is het vrij netjes, bijna met Europees uiterlijk af en toe. De stranden zijn enkel veel mooier dan de stranden die ik ken van Europa. Er ligt veel dood koraal, wat is aangespoeld en het zand is op veel plekken wit. Dat is de reden dat er op meerdere spots schommels gebouwd zijn, voor de ultieme reisfoto.

De dag deden we rustig aan. Na aankomst heb ik me eerst opgefrist, daarna zijn we gaan eten bij een warung aan de overkant, naast de space bar. Space bar? Ja, een space bar. Dit eiland staat vol met aanbiedingen voor magic mushrooms, en het zal niet raar zijn als iemand je tijdens een wandeling aanbied mee te blowen. Zelfs het zwembad van ons hostel is in de vorm van een paddestoel!

Ons hostel is trouwens er mooi en leuk. Voor 5 euro per persoon per nacht heb je een tweepersoons huisje, in plaats van een gedeelde kamer. Alle huisjes en zelfs de douches zijn van bamboe gemaakt.

Aankomst in Begadang
Het veld bij onze huisjes

Na het eten zijn Jebben, Ommar en ik het eiland rond gewandeld, Steff ging slapen, en hebben we rond gevraagd over tours voor morgen en een Rinjani tour. Daarna voelde ik me weer niet zo goed, dus heb ik geslapen.

Gezelschap bij mijn dutje

Toen ik wakker werd, gingen we naar buiten om te eten, het was al rond 8 uur ‘s avonds. De anderen hadden tijdens mijn dutje twee jongens ontmoet, uit Duitsland en Limburg, met wie we samen naar een Warung in onze straat gingen. Zowel Steff als ik hebben enkele happen eten op, maar het was wel heerlijk. Bij de chef van het eten hebben we ook gelijk een snorkeltour en ontbijt geregeld voor morgen.

‘S avonds hebben we koffie gemaakt en hebben we nog even gechilld in het paddovormige zwembad terwijl het regende, daarna was het al tijd om richting bed te gaan.

Morgen een nieuwe dag op Gili Air! Weltrusten!!