24 November: Gili’s snorkeltour

Vandaag ontbijtten we bij de warung van het eten van gisteren. Daar liet de kok zien dat de magische paddenstoelen in de tuin groeiden. Na het eten, wat ik voor de helft op mijn schoot liet vallen, konden we met de eigenaar meelopen naar de haven waar we wachtten op de boot. Want we gingen snorkelen bij alle drie de Gili eilanden: Air, Meno en Trangawan. De eigenaar vertelde ons dat Air (a-ie-er) water betekent in bahasa Indonesia. Dat is leuk en handig om te weten!

Het ontbijt in de warung

De snorkeltour begon bij Gili Meno, daarna Gili T, gevolgd door weer Meno en ten slotte Air. Vanaf de boot was Lombok te zien, met de Rinjani. Dat maakte me verliefd op de vulkaan en ik besloot dat ik sowieso zou gaan, regen of geen regen.

Zicht op de gn. Rinjani
Op de boot met zicht op een gili eiland

Bij de eerste stop was er niet heel veel te zien, op een schildpad na. Bij de tweede stop zagen we koraal en vissen, bij de derde stop was er mooi koraal, beelden en een schildpad. Na deze stop konden we lunchen, ik had een tosti met hele stukken knoflook. Bij de laatste stop was er eigenlijk niets, misschien een aal.

Kokosmilkshake bij de tosti

Ik vond ook hier het snorkelen heerlijk, op de prikkende beestjes na. Ik weet niet was het was, maar de een zei plankton, de ander zei zeeluizen. Ik zag wel dat er veel groen ‘spul’ in het prikkende water zweefde. Verder was ik veel aan het duiken en liet ik me vlak over het koraal heen glijden. Ik was op zoek naar een clownvis, maar de echte Nemo heb ik niet gevonden helaas!

Na het snorkelen hadden we nog een koffie op een dure plek een toen sprak ik af met Stella, met wie ik naar de vulkaan zou gaan.

Ijskoffie

Met Stella heb ik gelijk de tour geboekt bij Ivan, die ik gisteren ook gesproken had. Bij de tour zitten ten minste gids, uitrusting, hotel, eten en vervoer. Best luxe eigenlijk. We vertrekken morgen om 7:30 vanaf de haven.

Na het boeken heb ik de groep gezocht met haar en zijn we wat gaan eten.

Daarna heb ik rustig nog een biertje gedaan in het zwembad met de groep, including Vince en Alex.

En nu vallen mijn ogen dicht, dus ik ga slapen! Good night!