25 November: van Gili Air naar Senaru, Lombok

-de app heeft buggs, dus dit is de vierde keer dat ik over vandaag schrijf, ik hou het wat korter-

Vandaag begon de dag vroeg voor me, ik werd denk ik 6 uur wakker. Ik werd waarschijnlijk gewekt door de vogels en de opkomende zon. Om 7 uur moest ik vertrekken, dus ik besloot toen dat ik genoeg tijd had mijn lieve Roy nog te bellen. En hij was nog wakker! Wat fijn!

Door het afgelopen jaar heb ik gelukkig niet te veel moeite met het ver weg zijn. Ik weet dat ik van hem hou en hij van mij houdt. We hebben al 9 maanden overleefd, dus eentje valt hartstikke mee. Ik hou van je schatje!

Na het videobellen ging ik met verse koffie naar mijn hutje om mijn tas helemaal klaar te maken. Toen kwam ik er achter dat het Bahasa taalboek weg was, terwijl ik zeker weet dat ik het zo goed bewaard had bij mijn spullen. Ik heb tot de laatste minuut gezocht, maar toen ik weg moest, moest ik weg, dus ben ik het nu echt kwijt. Wat baal ik.

Opruimen in onze hut
Verse koffie en een lieve huiskat

Goed, een beetje beteuterd nam ik afscheid van de geweldige lieve Filipijnse vrienden Steff, Jebben en Ommar en liep ik naar de haven, waar Stella en Ivan (de jongen die ons de tour verkocht had) stonden te wachten. Ik had niet kunnen ontbijten dus kocht lekkere sesamkoekjes om mijn dag mee te beginnen.

Ik onderweg naar de haven van Gili Air

We vaarden met een local boot naar Lombok, de naam van de haven weet ik niet zeker. Het was er vrij klein en rustig. Daar ben ik in de tassendraagtruc gestonken, omdat mensen mijn tas van de boot wilden aannemen. Ik heb hun prijs wel afgedingd van veelste veel naar nog steeds geld. Voor 10 meter lopen. Ach, weet ik dat ook weer!

We werden door een chauffeur langs de noordkant van Lombok gereden naar Senaru, waar we aankwamen in een hotelletje, Rinjani Restu by view. Daar ontmoetten we twee Vlaamse meiden (Kyra en Kimberley) die met ons dezelfde tocht gaan maken.

Ons hotelletje in Senaru
Uitzicht vanaf het hotel

Na eventjes aankomen, besloten we met hen de watervallen van deze regio te gaan lopen, samen met de jongen die onze gids wordt morgen. Dit waren de Tiu Kelep en de sendang gile watervallen. De wandeling er naartoe was alvast een klein voorproefje voor morgenochtend. We begonnen de wandeling in de regen en eindigden het pad zwemmend onderaan de waterval. Wel moesten we natuurlijk terug lopen. Ik vond het een heerlijke klauterwandeling en hoop stiekem morgen ook op regen. Zelf kan ik niet heel goed tegen te veel zon en weet dat zulke afkoeling mij goed zal doen.

Met gids onderaan de waterval

‘s Middags was ik alleen wel uitgeput en heb twee uurtjes bij geslapen. Ik was een beetje bang dat het nog kwam door de onrust in mijn buik. Want honger heb ik sindsdien helemaal niet meer. Ik eet natuurlijk wel, want ik kan alle calorieën gebruiken op de vulkaan.
Eigenlijk was vandaag verder heel rustig en ik heb eindelijk tijd gehad mijn dagboekje bij te werken. ‘s Avonds aten we ook bij het hotelletje, in gezelschap van honderden insecten. Er vlogen torren, motten, sprinkhanen en meer rond zodra het begon te schemeren. Ik hoop dat dat op de vulkaan anders is!

Magere poging de insecten te fotograferen

Zojuist hebben we onze kleine rugzak gepakt voor op de vulkaan, dat was nog een puzzel, want mijn daypack is klein en op de vulkaan kun je wel meer spullen nodig hebben. Maar volgens mij gaat het helemaal goed komen.

Inpaktroep

Nu ga ik maar slapen, want ik kan alle energie gebruiken morgen!