3 December: van Senggigi naar Denpasar, familie ontmoeten!

Super spannend, deze dag ga ik familie op Bali ontmoeten. Bij mijn hostel heb ik het vervoer van Senggigi naar Denpasar kunnen boeken. Daar kan ik direct terecht bij de familie. Ik ben wel een beetje zenuwachtig!

Ik stond op om 7 uur en nam een douche om me op te frissen. Daarna kon ik lekker ontbijten met verse nasi goreng. Ik begin steeds meer te wennen aan ontbijt met rijst.

Lekkere nasi goreng

Aaron is na gisteren blijkbaar heel erg gehecht aan me geraakt na gisteren en vertelde me meermaals dat hij me erg zal gaan missen. Hij is een wat verlegen en emotionele man en om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed hoe ik er nog mee om moet gaan. Hij is wel lief!

Aaron en ik bij Selasar hostel

Ik ging even na het ontbijt naar de supermarkt om iets kleins te halen voor de familie, maar ik vond het heel moeilijk om te weten wat, dus ik heb allemaal koek en snoep dingetjes gekocht.

Een superleuke chauffeur haalde mij en twee andere mensen op om ons naar Bangsal te brengen. Dit voelde erg goed geregeld, beter dan ik voorheen mee heb gemaakt. Ik reis blijkbaar met ganggari naar Bali en word vanaf Padangbai naar Denpasar gebracht. Tijdens de rit naar Bangsal besefte ik me hoeveel ik van Lombok ben gaan houden. Ik kan niet niét terugkeren hier. Ik blijf het zeggen, maar de meeste mensen zijn zó leuk en lief!

Op Bangsal was het een tijd wachten op de boot, maar al het wachten was ik gewend en ik had er eigenlijk geen erg in. Ik vond het wel prima en knoopte gesprekjes aan met de jongens die tervergeefs hoopten armbandjes te verkopen aan me. Vlak voor ik weg moest, werd ik nog door andere Indonesiërs uitgenodigd bij ze te komen zitten, maar toen bleek net de boot al te gaan vertrekken, helaas!

Opweg naar de boot

De boot was mooi, beter dan degene die ik had richting de gili eilanden. Ik kon terecht op het dek, wat ook erg verfrissend was. Een andere vrouw uit Nederland kwam naast me zitten en samen praatten we over de prachtige culturen van Indonesië.

Op de boot

Eenmaal in Padangbai ontstond er chaos voor me. De shuttle die voor me was geregeld, reed toch niet naar waar ik moest zijn. Dus ik moest iets anders regelen. Allerlei mannen doken op me om me vervoer aan te bieden, maar ik vroeg Yusdi om advies.

Ik kwam uiteindelijk terecht in een taxi, maar de prijs die het waard was kon ik niet uit ze krijgen. Yusdi heeft dat uiteindelijk geregeld geloof ik en hij heeft zelfs voor me betaald! Nadat ik bij hen in de auto terecht was gekomen, namen ze me mee uit eten. Die lunch had ik wel nodig! Yusdi’s dochter en vrouw waren er ook.

In de taxi naar Denpasar

Na het eten gingen we naar het huis, waar ik Lily Calame ontmoette, wat een geweldige vrouw is dat! Na zo veel jaren kan ze nog steeds Nederlands spreken en heel leuk ook. Ze liet me mijn logeerkamer zien en de badkamer.

Het is, voor mij als Nederlander, een heel bijzonder huis. Alles is open en er staan allemaal losse gebouwtjes wat samen het huis vormt. Beneden staan er een aantal kooien met allerlei vogels en dieren erin. De badkamer is zoals meer Indonesische badkamers, een toilet met bidet, een bak met water en kraantje en geen toiletpapier. Mijn kamer hier is een soort zolder, aan de zijkanten is het open, waardoor er bijvoorbeeld vleermuizen naar binnen kunnen vliegen (ja, echt!).

Uitzicht op de huistempels van de buren
Ik op bed

Na alle indrukken was ik vrij vermoeid en koos ik ervoor om te gaan liggen.

Toen ik later wakker werd en naar beneden ging, zaten er meerdere mannen. Yusdi had een vergadering over een artikel. Na eventjes kon ik met ze op de foto!

Daarna ging ik mee met Amanda en haar moeder om eten te halen. We gingen naar een soort Indonesische versie van kfc, met ook Indonesisch eten.

Amanda’s moeder is een traditionele geneesvrouw (traditional healer). Zij volgt de traditie nadat haar grootmoeder hetzelfde uitoefende. Yusdi vertelde me dat zij voelt wat andere mensen ook voelen en dat haar lichaam vlees niet tolereert, wel kan ze vis eten.

Amanda was zelf bezig met haar final exams en ik voelde me gelijk een beetje schuldig dat ik dat misschien verstoor voor haar! Maar volgensmij was ze wel goed in school en ze vertelde me dat ze aankomende dagen toch makkelijke onderwerpen had.

Na het eten, wat vooral rijst met kip was én een advocadojuice, gingen we naar een supermarktje, waar van alles voor me gekocht werd. Drankjes, snoepjes, een tandenborstel. Ze zijn lief voor me!

Eenmaal terug relaxete ik met Amanda nog even boven, waar we toen het ging regenen kittengemiauw hoorde. Blijkbaar had een kat van straat in de logeerkamer een nestje gekregen.

Rond elf uur ging Amanda naar beneden en ging ik ook maar slapen. Met alle nieuwe mensen en de reis naar Bali, was het een drukke dag geweest.

One thought on “3 December: van Senggigi naar Denpasar, familie ontmoeten!

1. 🍃🌸🍃 Schat, leef helemaal mee, spannend want ook ik ken die familie niet!!! Kus Kus Lieve dappere schat, heerlijk dat er lieve mensen zoals Aaron op je pad zijn; begrijp dat hij geraakt is juist omdat jij ook zo puur en zacht bent….. Kus K